حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر درون نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور

معاون آموزشی وزیر علوم، بررسی ها و فناوری درون این نشست که با محوریت طرح آمایش آموزش عالی کشور برگزار گردید با بیان این که وضعیت غیرقابل قبول رشد کمّی درون حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست‌اندرکاران را به خود معطوف داشته هست گفت: این رشد غیرمنطقی سبب شده که امروز درون اکثر مناطق و شهرهای کوچک، مراکزی وابسته به وزارت علوم تشکیل شود و به ارائه خدمت ها با کیفیت بسیار پایین بپردازند.

وی کیفی سازی را گام بعدی درون راستای ارتقاء آموزش عالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سه شعار محوری کنترل کمّی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامه های این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمّی تا حد بسیار زیادی مهار شد ولی درون ارتقاء کیفی احتیاج به فعالیت های بسیار داریم. دکتر شریعتی نیاسر درون ادامه گفت: آمایش آموزش عالی سه کلید واژه دارد که عبارتتد از “مدیریت منطقه‌ای”، “ماموریت گرایی” و “ساماندهی” و مجموعه وزارت علوم با یک باور قلبی به این نظام آمایشی درون صدد تحقق کامل آن هست.

درون ادامه این نشست بعضی از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌های خود درون زمینه طرح آمایش آموزش عالی پرداختند.

دکتر فتح‌زاده، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز  ضمن ابراز خرسندی از حضور معاون محترم آموزشی وزارت عتف درون جمع معاونان آموزشی و عرض خیر مقدم به ایشان، با انتقاد از اجرای نامناسب طرح آمایش آموزش عالی اظهار داشت: متاسفانه دوستان عزیزی که درون این جمع به تعریف و تمجید از این طرح پرداختند همگی از دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ هستند که درون ازای اجرای طرح آمایش هیچ گزندی متوجه آنها نیست، درون حالی که حدود ۵۰ درصد از افراد شرکت‌کننده درون این نشست از دانشگاه‌های سطح ۴ هستند که مشمول طرح آمایش می‌شوند و باید دغدغه‌های به‌جای آنها را نیز شنید.

دکتر فتح‌زاده ادامه داد: واقعیت این هست که قاطبه دانشگاهیان دانشگاه اردکان با توجه به افسارگسیختگی که درون گسترش آموزش عالی درون سطح کشور وجود داشته هست با اصل طرح آمایش موافق هستند آما آنچه سبب شده تا ما تعریفی از این طرح جز قلع و قمع نداشته باشیم بی عدالتی درون اجرای آن هست!

وی با تاکید بر اینکه نگاه مجموعه وزارت علوم می‌بایست از حالت بخشنامه‌ای و حاکمیتی به حمایتی تبدیل گردیده و ضمن راستی‌آزمایی آمارهایی که سبب انتخاب ماموریت دانشگاه‌ها شده هست به سوابق دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی موجود درون رشته‌ها نیز بپردازد اظهار داشت: دانشگاه اردکان درون راستای پیشنهاد دانشگاه معین خود با اجرای طرح هر شهرستان یک دانشگاه موافق هست و حال که مجموعه‌های دانشگاهی اردکان و مسئولین شهر نیز با کلیات این طرح موافق هستند انتظار دارد که وزارت علوم نیز درون حوزه ستادی مساعدت‌های لازم درون خصوص این ادغام را به عمل آورد.

دکتر شریعتی نیاسر نیز درون جواب به نکات مطرح شده توسط معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان اظهار داشت دو سال از وقت اجرای سطح‌بندی دانشگاه‌ها می‌گذرد و به زودی ارزیابان وزارت علوم به دانشگاه‌ها ازبرای سطح‌بندی مجدد مراجعه خواهند کرد. درون خصوص ماموریت دانشگاه‌ها نیز با توجه به امکانات و شرایط دانشگاه‌ها، این ماموریت قابل اصلاح و بازنگری می‌باشد منتها انتظار می‌رود به هر ترتیب دانشگا‌ه‌ها از ماموریتی که برایشان انتخاب می‌گردد خارج نگردند. وی درون آخر افزود درون خصوص طرح پیشنهادی استان یزد با عنوان هر شهرستان یک دانشگاه درون سطح وزارتی نیز پیگیری لازم صورت خواهد پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *